Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Kaprifolfjädermott Alucita hexadactyla Kaprifolfjädermott Alucita hexadactyla Kaprifolfjädermott Alucita hexadactyla Kaprifolfjädermott Alucita hexadactyla Kaprifolfjädermott Alucita hexadactyla
Alucita hexadactyla Linnaeus, 1758. Kaprifolfjädermott. Kännetecken: Vingbredd 13-16 mm. Huvud gulgrått, mellan- och bakkropp gulgrå. Palpändled lång, nästan lika lång som mittleden. Antenner drygt tre fjärdedelar av framvingelängden. Framvingar blekt gulgrå med två brungrå, breda tvärband. Bakvingar gulgrå utan tvärband. Arten liknar Alucita grammodactyla men skiljer sig genom att sistnämnda har tvärband även på bakvingarna. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Augusti-oktober samt efter övervintring maj-juni. Förekomst: Finns i lövskogsmiljöer och trädgårdar där det växer kaprifol. Biologi: Larven är gulaktig och lever i ansvällda skott av kaprifol, förpuppning i en tunn kokong på marken. Näringsväxter: Lonicera periclynemum, L. caprifolium. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Ångermanland. I övriga Norden har den tagits i Danmark, södra Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 3 maj 2021