Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Stormhattsfjädermott Amblyptilia punctidactyla Stormhattsfjädermott Amblyptilia punctidactyla Stormhattsfjädermott Amblyptilia punctidactyla
Amblyptilia punctidactyla (Haworth, 1811). Stormhattsfjädermott. Kännetecken: Vingbredd 18-23 mm. Framvingarna, marmorerade, vitpudrade och med mörkare teckning. I framkanten med en mörkbrun, triangelformad fläck. Över båda flikarna en ljus tvärlinje. Bakvingeflikens fjälltand tydligt utanför mitten. Arten skiljer sig från Amblyptilia acanthadactyla, syskefjädermott, genom bakvingeflikens fjälltand som finns utanför vingens mitt samt bredare framvingar och större vita fläckar, se Svenska arter av släktet Amblyptilia. Levnadssätt: Fjärilen flyger allmänt på de flesta miljöer. Flygtid: Två generationer april till oktober. Biologi: Larven är ljusgrön med vita längslinjer och brunt huvud. Den lever på blommor och blad av talrika örter, förpuppning i ett löst spinn på näringsväxten. Värdväxter: Aconitum, Aquilegia, Erodium, Ononis, Prunella, Salvia, Stachys. Utbredning: Påträffad allmänt från Skåne till Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/amblyptilia_punctidactyla.html