Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Getväpplingspalpmal Aproaerema anthyllidella Getväpplingspalpmal Aproaerema anthyllidella Getväpplingspalpmal Aproaerema anthyllidella Getväpplingspalpmal Aproaerema anthyllidella
Aproaerema anthyllidella (Hübner, 1813). Getväpplingspalpmal. Kännetecken: Vingbredd 10-12 mm. Huvud och mellankropp grå, bakkropp gråbrun. Palper grå. Antenner ljusgrå. Framvingar grå med vita motfläckar och svarta och vita diskpunkter. Bakvingar grå. Skiljer sig från Aproaerema sangiella genom att den sistnämnda har vita antenner med mörka ringar. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Maj till augusti. Förekomst: Finns på ängsmark med inslag av ärtväxter. Biologi: Larven är brunaktig med svart huvud och svart halsplåt. Den lever i hopböjda blad och blommor av getväppling, klöver och puktörne. Förpuppning i bladen. Näringsväxt: Anthyllis vulneraria, Cytisus, Lathyrus, Lotus, Medicago sativa, Melilotus, Onobrychis, Ononis, Trifolium, Vicia. Utbredning: Förekommer tämligen allmänt från Skåne till Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Synonym Anacampsis brundini Benander, 1945