Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Ectoedemia septembrella (Stainton, 1849). Johannesörtsdvärgmal. Kännetecken: Vingbredd 4,5-6 mm. Huvudhår ockragula, krage orange samt ögonlock gulvita. Antenner gråbruna, drygt halva framvingelängden. Framvingarna matt gråsvarta, grovfjälliga. Vid vingens bakhörn finns en vit fläck. Bakvingar brungrå. Levnadssätt: Fjärilen flyger på dagen. Flygtid: Maj-juni samt en andra generation i juli-augusti. Förekomst: Finns på ängsmarker, i skogsbryn och liknande där det växer johannesört. Biologi: Larven är gul och gör en lång, till en början, slingrande gångmina som övergår till en fläck med exkrementerna i mitten. Bladet sväller upp blåslikt. Kokongen är gulaktig och placeras inuti minan. Näringsväxt: Hypericum. Utbredning: Förekommer från Skåne till Ångermanland. I övriga norden finns den i Danmark, södra Norge och Finland.

Nepticulidae http://www.nrm.se/en/svenska_fjarilar/ectoedemia_septembrella.html