Swedish Museum of

next species

Utbredning i Sverige

Åkervindefjädermott Emmelina monodactyla
(prep 6614)

Emmelina monodactyla (Linnaeus, 1758). Åkervindefjädermott. Kännetecken: Vingbredd 18-27 mm. Framvingar grå- eller kanelbruna med en mörk punkt vid klyvningen. Framkantsfransar av samma färg som vingen i övrigt. Bakvingar mörkbruna. Arten skiljer sig från Stenoptilia pterodactyla, teveronikafjädermott, genom att hos den senare bildar framkantsfransarna en fin vit linje från vingmitten till spetsen, se Svenska arter av släktet Stenoptilia. Levnadssätt: Fjärilen flyger allmänt på de flesta marker där näringsväxten förekommer. Flygtid: Fjärilen övervintrar och flyger från tidig vår till sen höst. Biologi: Larven är blekt gulgrön med mörkare rygglinje och vitaktig sidokant och brunaktigt huvud. Den lever på blommor och blad vindor m. fl., förpuppning på näringsväxten. Värdväxter: Convolvulus, Calystegia, Atriplex, Chenopodium. Utbredning: Påträffad allmänt från Skåne till Västerbotten. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 19 juni 2019