Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Epinotia nisella (Clerck, 1759). Mångformig aspvecklare. Kännetecken: Vingbredd 12-18 mm. Huvudhår gråbruna. Antennerna cirka halva framvingelängden. Framvingarna mycket variabla från gråvitt till rödaktigt med fläckar av svarta och färgade fjäll. Bakvingar brungrå. Gråaktiga former är svåra att skilja från Epinotia cinereana. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus, men skräms lätt upp på dagen där den ofta vilar på trädstammar. Flygtid: Juli-september. Förekomst: Finns i lövskogsmiljöer. Biologi: Larven lever på hägena av sälg och asp. Näringsväxt: Salix, Populus. Utbredning: Är påträffad från Skåne till Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 21 augusti 2020