Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Fibbleblomsfjädermott Hellinsia didactylites Fibbleblomsfjädermott Hellinsia didactylites Fibbleblomsfjädermott Hellinsia didactylites
Hellinsia didactylites (Ström, 1783). Fibbleblomsfjädermott. Kännetecken: Vingbredd 19-23 mm. Framvingarna gråvita med enstaka, i oregelbundna längsrader ordnade svarta fjäll, något innanför inskärningen en mindre, svart fläck. Bakvingar grå. Arten skiljer sig från Hellinsia tephradactyla, treprickigt gullrisfjädermott, genom avsaknad av svarta punkter på bakre framvingeflikens utkant, se Svenska arter av släktet Hellinsia. Levnadssätt: Fjärilen flyger på torra marker där värdväxten finns. Flygtid: Slutet av maj till augusti i två generationer. Biologi: Larven är brungrå med mörkbruna ryggplattor. Den lever från spetember till maj på blommor av flock- och skogsfibbla och förpuppar sig i ett spinn på värdväxten. Värdväxter: Hieracium umbellatum, H. silvaticiformica. Utbredning: Påträffad allmänt från Skåne till Lule lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Synonym Alucita scarodactyla Hübner, 1813