Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Korscheltellus lupulinus (Linnaeus, 1758). Lerfärgad rotfjäril. Kännetecken: Vingbredd hane 24-31 mm, hona 29-39 mm. Huvudhår gulbruna hos hanen gråbruna hos honan. Antenner orangebruna cirka 4 mm långa. Framvingarna hos hanen gulbruna med ljus teckning, hos honan gråbruna med ljus teckning. Bakvingar brunaktiga. Levnadssätt: Fjärilen flyger sent på eftermiddagen men kommer även till ljus. Flygtid: Flyger i slutet av maj till början av juli. Förekomst: Föredrar ängsmarker. Biologi: Honan släpper äggen flygande eller lågt sittande i vegetationen och efter kläckning kryper larven ner i jorden där den lever på rötter av diverse örter. Larven är vitaktig med ljusbrunt huvud. Näringsväxt: Plantago, Valeriana, Convallaria, Solidago, Urtica, Solanum, Daucus samt Aster har uppgivits. Utbredning: Förekommer från Skåne till Ångermanland. I övrigt finns den i Danmark, något fynd i Norge och södra Finland.

Hepialidae Latest update: 12 november 2019