Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Gråbinkefjädermott Oidaematophorus rogenhoferi Gråbinkefjädermott Oidaematophorus rogenhoferi Gråbinkefjädermott Oidaematophorus rogenhoferi
Oidaematophorus rogenhoferi (Mann, 1871). Gråbinkefjädermott. Kännetecken: Vingbredd 30-32 mm. Framvingar gråbruna tätt beströdda med mörkbruna och vita fjäll. Vid klyvningen en vit fläck samt innanför denna en svart, kilformad fläck. Mot framkantens spets en utdragen svart fläck. Bakre flikens spets ljustecknad med vita fransar. Bakvingar gråbruna. Arten skiljer sig från Oidaematophorus lithodactyla, grått krisslefjädermott, genom framvingens yttre bakflik som är ljustecknad se Svenska arter av släktet Oidaematophorus. Levnadssätt: Fjärilen flyger tämligen sällsynt huvudsakligen i fjälltrakter, på fjällängar, rasbranter och liknande. Flygtid: Juli-augusti. Biologi: Larven lever på bladen av gråbinka. Förpuppning på värdväxten. Värdväxt: Erigeron acer. Utbredning: Påträffad i Härjedalen, Jämtland, Åsele lappmark samt ett fynd i Uppland. I övriga Norden finns den i Norge och Finland men saknas i Danmark.

Svenska fjärilar Latest update: 22 januari 2021