Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Phyllonorycter joannisi (Le Marchand, 1936). Skogslönnsguldmal. Kännetecken: Vingbredd 7-9 mm. Huvudhår vita. Antenner ringade, något kortare än framvingelängden. Framvingarna vita i spetsdelen gulaktiga. Vid mitten ett vinklat, gulaktigt tvärband som är mörkkantat. Utanför finns ytterliga ett starkt vinklat tvärband som ansluter till en mörkkantad spetsfläck. Bakvingar grå. Fjärilen är lik Phyllonorycter acerifoliellus men skiljer sig genom det inre tvärbandet som är böjt i en spetsig vinkel hos sistnämnda. Från P. geniculellus skiljer den sig genom det inre tvärbandet där den spetsiga vinkeln är utdragen mot vingspetsen. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Två generationer maj-juni, juli-augusti. Förekomst: Finns i lövskogar och parker där det växer skogslönn. Biologi: Larven lever i en undersidig mina på skogslönn, ibland i bladets spets som då böjes om. Förpuppning i en vit kokong. Näringsväxt: Acer platanoides. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Ångermanland. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Norge och södra Finland.

Synonym Phyllonorycter platanoidellus
Skogslönnsguldmal Phyllonorycter platanoidellus Skogslönnsguldmal Phyllonorycter platanoidellus
Mina av Skogslönnsguldmal Phyllonorycter joannisi i lönnblad.

Gracillariidae Latest update: 2 januari 2022