Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Hårsprötad tallvecklare Rhyacionia logaea Hårsprötad tallvecklare Rhyacionia logaea Hårsprötad tallvecklare Rhyacionia logaea
Rhyacionia logaea Durrant, 1911.Hårsprötad tallvecklare. Kännetecken: Vingbredd 14-18 mm. Huvud rostbrunt, mellankropp rostbrunt, i bakkanten grått, bakkropp grå. Palper grå. Antenner grå hos hanen med långa kamtänder. Framvingar blåaktigt grå med mörka tvärlinjer på den inre halvan. I spetsen och utkantsdelen roströda med vita hakar på costa. Bakvingar grå. Från den närbessläktade Rhyacionia duplana skiljer sig hanen genom sina långa kamtänder på antennerna. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Från slutet av mars till april. Förekomst: Finns i barrskogsmiljöer med inslag av tall. Biologi: Larven är gulbrun med brunt huvud och brun halsplåt. Den lever i knoppar och skott på ungtallar där den äter från skottspetsen nedåt mot basen. Förpuppningen sker i augusti, oftast på stammen nära marken. Näringsväxt: Pinus. Utbredning: Förekommer tämligen sällsynt från Skåne till Lycksele lappmark. I övriga Norden har den tagits i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 15 april 2021