Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Synanthedon aurivillii Lampa, 1883. Fjällglasvinge. Kännetecken: Vingbredd 22-26 mm. Antenner svarta. Huvud, mellankropp och bakkropp glänsande blåsvarta. Bakkroppsled med gula ringar. Analtofs blåsvart. Labialpalper svarta med gulaktig undersida. Framvingar genomskinliga med svart diskfläck. Längs kanterna rödgult pudrade. Bakvingar glasaktigt genomskinliga. Levnadssätt: Fjärilen hittas oftast med hjälp av feromoner. Flygtid: Början av juli. Förekomst: Finns främst i fjälltrakter med vide. Biologi: Larven lever i vide, startar gången i barken men borrar sig senare in i veden, förpuppning i stammen. Näringsväxt: Salix. Utbredning: Arten förekommer sällsynt i Dalarna, Härjedalen, Jämtland och Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Norge och Finland men saknas i Danmark.

Svenska fjärilar Latest update: 15 december 2020