Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Vitfläckspalpmal Aproaerema cinctella Vitfläckspalpmal Aproaerema cinctella Vitfläckspalpmal Aproaerema cinctella
Aproaerema cinctella (Clerck, 1759).Vitfläckspalpmal. Kännetecken: Vingbredd 10-14 mm. Huvud och mellankropp mörkgrått, bakkropp gråbrun. Palper ljusgrå. Antenner vita med mörka ringar. Framvingar svarta med blåaktig eller violett glans samt med ett vitt tvärband som på undersidan synes endast som en vit framkantsfläck. Bakvingar grå. Skiljer sig från Aproaerema taeniolella genom att den sistnämnda även har ett vitt tvärband på framvingens undersida. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni till början av augusti. Förekomst: Finns på ängsmark med inslag av käringtand. Biologi: Larven är ljust grön med röd anstrykning, blekbrunt huvud och gulbrun halsplåt. Den lever i sammanspunna blad av käringtand. Förpuppning i bladen. Näringsväxt: Lotus corniculatus. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Lule lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Synonym Phalaena vorticella Scopoli, 1763