Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Xanthia togata (Esper, 1788). Violettbandat gulvingsfly. Kännetecken: Vingbredd 28-37 mm. Huvud violettbrunt, thorax gul. Bakkroppen gul. Framvingar citrongula med violettbruna teckningar. I inre och yttre mellanfältet små, svarta fläckar samt två större framkantsfläckar. Ring och njurfläckar som grundfärgen. Tvärlinjer samt våglinjer avbrutna, bruna. Bakvingar gulaktiga. Levnadssätt: Fjärilen flyger om natten och kommer till ljus. Flygtid: Augusti till början av oktober. Förekomst: Finns i de flesta miljöer. Biologi: Ägget övervintrar. Larven lever på diverse örter och buskar. Den är brunaktig med ljusa längslinjer, som fullvuxen 30-32 mm. Förpuppning i en kokong i jorden. Näringsväxter: Plantago, Populus, Rubus, Rumex, Salix, Taraxacum m fl. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Synonym Phalaena lutea Ström, 1783 nec Stoll, 1781